Hosting Unlimited Indonesia
LETAKKAN SCRIPT IKLAN DISINI
Hosting Unlimited Indonesia
LETAKKAN SCRIPT IKLAN DISINI

5 Pelajaran Content Marketing





Content Marketing
Ada 2 kesamaan dari hampir semua pengusaha:
  1. Ingin mendapatkan banyak pengunjung & penjualan
  2. Tidak ingin memiliki anggaran besar untuk pemasaran
Sepertinya bertentangan, ya?
Dalam dunia marketing tradisional, kita terbiasa mengenal bisnis-bisnis yang banyak mengeluarkan uang untuk promosi dan iklan lah yang memiliki peluang untuk berkembang pesat.
Sedangkan kalau anggaran minim, jangan harap.
Itu jaman dulu.
Sekarang sejak kita memasuki era pemasaran digital, semuanya jadi berbeda…dengan adanya teknik ini:
Content marketing.
Dalam pemasaran tradisional, kita menjangkau keluar untuk mencari kustomer. Entah itu dengan memasang iklan yang banyak dilihat, door to door, dan sebagainya. Ini tentunya memakan biaya besar.
Sebaliknya, dengan content marketing, mereka lah yang akan mencari anda.
Karena anda punya konten yang bermanfaat bagi mereka, maka calon kustomer akan mencari anda dengan tujuan mendapatkan solusi dari permasalahannya. Kemudian beberapa dari mereka menjadi kustomer anda.
Itu sebabnya content marketing jadi sangat efektif.
Tapi tunggu dulu…
…meskipun efektif, pada prakteknya banyak juga yang melakukan kesalahan dalam melakukan pemasaran konten. Sehingga upayanya tidak mendapatkan hasil.
Biasanya ini karena konten yang dibuat secara asal-asalan.
Content marketing bukan sekedar membuat konten.

Contoh hal yang dapat dipelajari dari konten marketing Coca Cola :

Coca Cola telah menjadi budaya popular selama lebih 100 tahun dan digelar “Jenama Visi” atau “Vision Brand”.
Kegiatan pemasaran dan komunikasinya mempunyai tujuan dan menghubungkan para audience dengan cara yang menjadikannya lebih unggul daripada pesaing-pesaing.
Misi Coca Cola bukan tentang penjualan produk tetapi melakukan perubahan positif yang nyata di dunia, yakni menjadikan dunia ini tempat yang lebih baik.
Pernyataan misi Coca Cola
  • Untuk menyegarkan dunia
  • Untuk menjadi inspirasi detik optimis dan kebahagiaan
  • Menghasilkan nilai dan melakukan perubahan
Akhir-akhir ini mereka menyedari bahawa strategi pemasaran yang telah membuahkan kejayaan bagi mereka berdekad lamanya perlu diubah dan dengan itu mereka telah beralih daripada “Kecemerlangan Ciptaan” (Creative Excellence) kepada “Kecemerlangan Content” (Content Excellence).
Kecemerlangan ciptaan telah lama menjadi jiwa pengiklanan Coca Cola dan mereka telah mengambil keputusan yang sekarang, content adalah kunci pemasaran abad ke-21 di jaringan sosial.
Coca Cola menganggap content sebagai suatu kemestian dan unsur untuk “brand engagement”.
Apakah yang boleh dipelajari daripada strategi pemasaran Coca Cola?

Pelajaran 1: Hasilkan Liquid Content

Tujuan kecemerlangan content ialah penghasilan idea yang boleh tersebar luas sehingga ia tidak terkawal. Inilah yang dinamakan “liquid content”.
Dalam jaringan sosial, orang ramai dapat berkongsi idea, video dan foto dengan mudah dalam media sosial seperti Facebook.
Jadi, hasilkan content yang menarik untuk dikongsikan, dalam bentuk imej, video mahu pun artikel.

Pelajaran 2: Pastikan Content Anda Berkait

Langkah seterusnya, pastikan idea-idea ini menghasilkan content yang berhubung kait dengan
  • Objektif perniagaan syarikat anda
  • Jenama
  • Minat pelanggan
Inilah yang dikatakan content yang berkait…. Content yang relevan dan berhubung kait dengan objektif dan jenama syarikat.
Pastikan content tersebut menyampaikan mesej yang sejajar dengan misi dan nilai-nilai syarikat anda.

Pelajaran 3: Mulakan Perbualan

Coca Cola menyedari bahawa pelanggan mempunyai lebih banyak cerita dan idea daripada syarikat itu sendiri, maka galakkan perbualan, bertindak dan bertindak balas dalam perbualan itu 365 hari dalam setahun.
“Distribution Technologies” terbaru dalam bentuk Twitter, YouTube and Facebook memberi jangkauan dan kuasa dalam tangan pelanggan yang lebih kuat dari sebelum ini.
Jangan hanya membuat paparan, tetapi berinteraksilah dengan audience dan tribe anda.

Pelajaran 4: Beralih Kepada “Penyampaian Cerita Dinamik”

Dalam media tradisional, penyampaian cerita adalah statik dan sehala. Televisyen dan surat khabar menyampaikan cerita pada anda tanpa saluran untuk berinteraksi.
Coca Cola telah menyedari bahawa untuk memajukan perniagaan dalam media sosial, mereka perlu beralih daripada “Penyampaian Cerita Sehala” kepada
“Penyampaian Cerita Dinamik”.
Ini bermaksud anda perlu membenarkan suatu cerita digubah ketika anda berinteraksi dan berbual dengan pelanggan-pelanggan anda. Anda perlu berbual dengan pelanggan anda melalui pelbagai format media dan jarngan sosial.
Penyampaian cerita telah beralih daripada statik dan sehala, kepada cerita dari pelbagai sudut pandangan, menarik dan boleh disebarkan.

Pelajaran 5: Berani dan Kreatif Dengan Ciptaan Content Anda

Sebahagian daripada strategi pemasaran content Coca Coala ialah menerapkan prinsip pelaburan 70/20/10 bagi menghasilkan “liquid content“.
  • 70% daripada content anda mesti berisiko rendah. Ia pendapatan tetap dan periuk nasi dalam pemasaran (mudah dilakukan dan hanya memerlukan 50% dari masa anda).
  • 20% daripada penghasilan content harus berbentuk inovasi terhadap kaedah-kaedah yang telah berjaya.
  • 10% daripada pemasaran content adalah idea berisiko tinggi yang di masa hadapan berpotensi menjadi yang 70% atau 20%…. Bersedia untuk gagal.
Ini memberikan anda blueprint untuk kemajuan daripada suatu draf kertas putih; untuk mencuba content yang lebih visual, berani dan menarik dalam dunia internet yang banyak menggunakan multimedia dan content yang interaktif.

Iklan 30 Saat Di TV Bukan Lagi Raja

Coca Cola telah membuat kesimpulan yang dunia telah berganjak daripada iklan TV 30 Saat. Begitu juga dengan jenama Old Spice dan banyak lagi perniagaaan lain yang telah mempergunakan media sosial sebagai sebahagian daripada strategi pemasaran mereka.
Kita perlu bergerak ke arah model kerjasama dengan pelanggan yang mencipta buzz dan pendekatan yang lebih interaktif untuk menghasilkan content.

Mempelajari cara untuk membuatkan perbualan lebih menarik, bertindak dan berinteraksi menjadi sangat penting.
Idea pelanggan, kreativiti dan perbualan bebas dilakukan lewat evolusi jejaring sosial. Mempelajari cara untuk memanfaat dan mengolah perbualan-perbualan tersebut bagi menonjolkan jenama telah menjadi semakin penting dalam pemasaran.

Strategi Online Marketing


Content adalah tulang punggung pemanfaatan social media untuk bisnis. Apapun saluran yang Anda pilih baik itu blog, video, atau microblog, tanpa content yang luar biasa maka tidak ada yang akan perduli dengan yang Anda lakukan.

Mulai dari post ini saya akan mencoba membedah dasar-dasar penggunaan content sebagai senjata pemasaran Anda. namun sebelum kita melangkah lebih jauh ada baiknya kita memahami apa itu content marketing. Menurut Pulizzi dan Barrett  dalam bukunya 'Get Content, Get Customers':


"Content marketing is the art of understanding exactly what your customers need to know and delivering it to them in a relevant and compelling way."
_________________________________


Dari definisi diatas kita dapat mengambil beberapa element dalam content marketing:

1. Understanding
Memahami apa yang pasar Anda inginkan adalah langkah terpenting dan paling repot dalam content marketing. Proses yang tidak akan ada habisnyua. Untuk memahami pasar hal terpenting yang harus Anda lakukan adalah: MENDENGAR. Manusia diberkahi dua buah telinga untuk satu buah mulut dengan pesan yang sangat jelas didalamnya: Anda harus mendengar dua kali lebih banyak dari Anda berbicara. 

Dunia menyumbang 200 juta tweet satu hari, sudahkah Anda benar-benar mendengar?? Setelah mendengar barulah kita MEMAHAMI pasar yang kita hadapi seperti apa dan bisa memperkirakan content apa yang mereka butuh.

2. What Customers Need To Know
Saat membuka internet apakah pelanggan Anda akan langsung menuliskan brand Anda di Google? Belum tentu! Kebanyakan pengguna mencari solusi dari masalah mereka di dunia maya, lainnya mencari apapun yang sesuai dengan minat mereka. Content Anda harus dapat menjembatani semua kebutuhan pasar dengan tujuan bisnis Anda. 

Pasar saat ini cukup cerdas untuk bisa membedakan mana content yang luar biasa bermanfaat untuk mereka dan mana yang berisi iklan dan promosi hard-selling dari Anda.

3. Deliver It In A Relevant And Compelling Way
Content Anda harus Anda sampaikan dengan strategi dan management yang tepat. Jangan sampai content yang sudah Anda buat dengan susah payah menjadi sia-sia karena tidak ada yang melihat. Saluran apa saja yang Anda gunakan? Apa tujuannya? Seperti apa pasar Anda? Kapan Anda merilis content Anda?

Di era pasar yang semakin egois dan tidak perduli seperti saat ini, content yang terencana dan terdistribusi dengan baik akan memiliki peluang lebih besar untuk menghasilkan.


0 comments:

Tukar Link